Katastrofer og kriser kan oppstå i løpet av livet. Det kan for eksempel være en stor ulykke, en naturkatastrofe som et jordskred eller terrorhandlinger. Dette kan gi sterke psykiske reaksjoner. Mennesker med sansetap kan oppleve at de trenger tilrettelagt oppfølging etter slike hendelser. Her er viktig informasjon om hva slags tilbud du kan få etter en slik opplevelse, både på tegnspråk og som tekst.
Linda Kvaksrud Hansen fra Norges Døveforbund framfører teksten på tegnspråk. Du kan lese hele veilederen under.
Hvem har ansvar for å hjelpe?
Kommunen har det største ansvaret for å gi et godt hjelpetilbud hvis det skjer noe alvorlig. Kommunens ansvar er forankret i «Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester». Et godt hjelpetilbud innebærer alt fra redning ved ulykker, til psykososial oppfølging i etterkant av hendelsen.
Psykososiale tiltak er målrettede tiltak som settes i gang etter hendelser som kan være potensielt traumatiserende. Tiltakene gjelder både enkeltpersoner, grupper eller hele lokalsamfunn. Målet med tiltakene er å bidra til at livet blir normalt igjen, ved å forebygge utvikling av psykiske, rusrelaterte, kroppslige og sosiale problemer.
Kommunen skal aktivt kontakte den eller de som er rammet, og tilby støtte og hjelp tidlig etter hendelsen. Det betyr også at kommunen skal ta kontakt senere, dersom den rammede rett etter hendelsen ikke ønsker eller ikke er i stand til å ta imot hjelp.
Dersom dette ikke skjer, bør du selv kontakte kommunen. Kommunene har ansvar for at tjenestene er likeverdige og tilrettelagte for alle.
Hvordan kontakter jeg kommunen?
Ved større hendelser og kriser oppretter kommunene kriseteam. Dersom kommunen ikke vet at du har vært involvert i en hendelse, bør du selv kontakte din kommune for å få oppfølging. Se forsiden på kommunens nettside for telefonnummer og kontaktinformasjon. Det står ofte under «kontakt oss».
Døve, hørselshemmede og døvblinde kan trenge tolketjenester for å kontakte kommunens helsetjenester. Tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentral har en beredskap ved akutte behov for tolk. Telefonnummeret er 99 48 18 10.
Du kan ringe, sende SMS eller ha videosamtale, og det er døgnåpent. Her finner du mer informasjon om akutte tolketjenester: Tolking for døve, døvblinde og hørselshemmede – nav.no
Hvis du får sterke reaksjoner etter en kriseopplevelse
Når en krise, ulykke eller katastrofehendelse rammer, er det normalt å reagere. Reaksjoner som høy puls og høyt adrenalinnivå skjer fordi kroppen vår forsøker å beskytte oss mot farlige hendelser. Etter hendelsen kan du oppleve søvnvansker eller uro og engstelse. Mer informasjon om de vanligste måtene å reagere på finner du her: Krisereaksjoner under og etter en hendelse – Psykososial beredskap
Når er det nødvendig med behandling?
Hvis ettervirkningene øker eller forblir sterke og vedvarende utover de første 3 til 5 ukene, bør det gjøres en vurdering av behovet for henvisning til psykisk helsevern. Ta kontakt med din fastlege for råd og veiledning.
Legen kan også være behjelpelig med henvisning til psykisk helsevern, som ved Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH).
Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH) sin rolle
NBSPH er en del av spesialisthelsetjenesten og har god kunnskap om synshemmede, døve og hørselshemmede barn, ungdom og voksne. Behandlingstjenesten kan bistå med generell informasjon, kompetanse om sansetap eller konkret behandling etter henvisning fra fastlege eller psykolog.
NBSPH kan både bidra med støtte til det lokale helsetilbudet i kommunene, og direkte møter med de rammede, etter henvisning. Les mer om tjenesten her: NBSPH
Beredskaps- og nødnummer
- Nød-SMS: For å ta i bruk tjenesten må mobilnummeret ditt være forhåndsregistrert. Dette gjøres her: NødSMS.
Da kan du sende SMS til nødetatene: 110 ved brann, 112 til politiet,
113 til medisinsk nødhjelp/ambulanse.
- Nød-telefon for døve og hørselshemmede: Nødnummer 1412
De har også anledning til å sende SMS til nødetatene 110, 112 og 113.
- 149 Teksttelefonen: Hjelper døve og hørselshemmede å komme i kontakt med andre, ved hjelp av tekstbasert kommunikasjon.
- Akutt tolkevakt: Tolketjenesten har en beredskap ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde. Tlf./SMS: 99 48 18 10
Andre nyttige tjenester
- Skjermtolk tjenesten: Her kan du bestille videotolk eller bildetolk. Les mer her: Videotolketjenesten. Vanlige åpningstider for bildetolktjenesten er mandag til fredag kl.08.00-20.00. Gjennom telefon, ringer du tlf. 21 02 37 00. Bildetolktjenesten tilbyr både skrivetolking og tegnspråktolking, mens videotolk benyttes kun ved planlagt tolking på skjerm.
- Hjelpetelefoner og Chat-tjenester som kan være til hjelp når du har det vanskelig. Disse har ingen tegnspråklige personer som besvarer din henvendelse, men kan kontaktes gjennom NAV tolketjenesten.
For alle:
- Mental Helse: 116 123
- Kirkens SOS: 22 40 00 40
For barn og unge:
- Alarmtelefonen for barn og unge: Tlf. 116 111
- Kors på halsen (drevet av Røde Kors): Tlf. 800 333 21 eller Chat: KorsPaHalsen
- Chattetilbud drevet av Blå Kors: SnakkOmPsyken
